De nieuwe verzekeraar, Fairzekering, rondt deze maand de testfase af en gaat dan officieel beginnen. Het bedrijf is het eerste in Nederland dat op deze manier data verzamelt over het gedrag van automobilisten. De gegevens worden vanuit het kastje automatisch naar de database van de verzekeraar gestuurd en daar geanalyseerd om te kijken wat het risico op schade is. Iemand die netjes rijdt, kan zo tot 35 procent korting op de premie krijgen. Het draait daarbij om een combinatie van factoren, legt Hans Gerritsen, mede-oprichter van Fairzekering, uit: "Als je alleen te hard rijdt, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je geen korting krijgt. Maar rij je regelmatig te hard in de avonduren en ga je daarbij vaak flink op de rem, dan is het een ander verhaal."
De verwachting is dat meer verzekeraars in de toekomst gebruik gaan maken van gegevens over het gedrag van mensen. Die big-data-trend wordt mede gevoed door technische ontwikkelingen: via bijvoorbeeld smartphones of zogenoemde 'wearables' (draagbare sensoren in kleding, polsbandjes of horloges) is het eenvoudig om steeds meer te weten te komen over het gedrag van mensen.
Dat is voor verzekeraars aantrekkelijk omdat ze daardoor niet meer op basis van algemeenheden het risico hoeven in te schatten, maar dat veel specifieker per persoon kunnen doen. Fairzekering gaat er bovendien vanuit dat mensen door hun verzekering bewuster gaan rijden, waardoor ze minder schade maken.
De trend heeft voor consumenten wel gevolgen, zegt Sander Klous, hoogleraar big data. Wie naar de maatstaven van de verzekeraar bijvoorbeeld gezond leeft of netjes rijdt, kan rekenen op een beloning. Dat betekent dus dat wie vanwege privacy niet wil dat een bedrijf allerlei gegevens over zijn gedrag bezit, daarvoor betaalt.