Dienstverlening gemeente in 2020 met Intelligente Portal
We willen het beste uit de systeemwereld en de leefwereld verenigen. Vraagstukken uit de stad worden centraal gesteld en worden samen met partners opgelost. Hoe doe je dat 'intelligent' en datagedreven? Dat was de vraag die gesteld werd.
In 2020 is de gemeente een organisatie die we omschrijven als een lenig organisme. Door haar flexibele inrichting is zij veerkrachtig met het inrichten van programma’s en projecten. De gemeentelijke organisatie is ‘ontschot’. Er wordt gedacht en gehandeld in processen waarbij de vraag centraal staat. Er is een brede frontoffice voor inwoners, ondernemers en instellingen. Onze professionals in de wijk hebben de lead. Zonder intelligente ICT ondersteuning kan dit niet. Er zal een Intelligente Portal moeten komen die alles met elkaar verbindt en dit nieuwe werken mogelijk maakt. Hier kom je (digitaal) binnen. De uiterlijke kant is communicatief (persoonlijk) en interactief. Een portal die een steeds vernieuwende (digitale) toegangspoort, een schil die ‘toekomstproof’ is en verschillende kanalen, partners en uiteindelijk ook klanten onderling laat samenkomen. Achter de portal ligt een hele wereld. Alle beschikbare bestanden (en data) worden op een intelligente manier aan elkaar gekoppeld (datamining). Naast datamining is een stabiele, overzichtelijke en heldere informatiearchitectuur essentieel. Deze informatiearchitectuur moet niet alleen (door)ontwikkeld worden, maar ook beheerd. In het advies aan de gemeente Almere is een roadmap aangereikt hoe dit te ontwikkelen.
Bron
:
BDVC
Gepubliceerd
:
29 mei 2015
Auteur
:
Vivian Vijn