30 jan

Sfeerverslag Big Data Café 30 januari

Op donderdag 30 januari vond het eerste Big Data Café van 2014 plaats. Het Big Data Café wordt speciaal voor het MKB georganiseerd en bestaat altijd uit drie delen: interessante presentaties over (Big) Data, speeddates met de sprekers en een netwerkborrel als afsluiting. Dit keer was het onderwerp ‘aansprekende datatoepassingen’ met presentaties van het Centrum Wiskunde en Informatica.

Om 15:00 uur gingen we van start met een welkomstwoord van Alwin Sixma. Alwin gaf een korte update over de ontwikkelingen rondom het Big Data Value Center met een kleurrijke presentatie. Met duidelijke tekeningen schetste Alwin een beeld van wat er allemaal in het BDVC gedaan wordt. Ook is er een slogan geformuleerd waar het Big Data Value Center zich mee gaat profileren: ‘meerwaarde uit data’. Want dat is wat wij doen in het BDVC: meerwaarde halen uit relatief grote datasets om nieuwe businesskansen te creëren.

Daarna werd het woord gegeven aan Rob van der Mei van het CWI. Bij het CWI zijn ze al goed op weg als het gaat om werken met data. Rob gaf twee interessante presentaties over mogelijkheden met Big Data. Zijn eerste presentatie ging over nieuwe vormen van prijsstrategie: Dynamic Pricing en Revenue Management.

Dynamic Pricing & Revenue Management
Dynamic Pricing & Revenue Management kunnen van grote invloed zijn op de inkomsten van bedrijven. Het gaat hierbij om het slim spelen met de prijzen die een consument betaalt voor een product of dienst. Door het analyseren van beschikbare datasets kan bijvoorbeeld de retail heel makkelijk ontdekken wanneer en waar er behoefte is aan een bepaald product (bijvoorbeeld glazen). Wanneer de behoefte stijgt (tijdens warme zomerdagen of een feestdag), kan de prijs wellicht omhoog. Door onderzoek naar de statistieken te doen kan uitgezocht worden of de consument bereid is meer te betalen voor een product of dienst. Neemt het aantal aankopen af bij 3 euro per glas, of pas bij 5 euro? Retailers kunnen zo makkelijk ontdekken of ze te veel of te weinig vragen voor een bepaald product.

Social media & Big Data
Na Rob van der Mei was het woord aan Sandjai Bhulai van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Sandjai werkt veel samen met het CWI. Hij vertelde over het analyseren van social media data om trends te ontdekken. Bedrijven weten door die trends waar en wanneer ze reclame kunnen maken voor een bepaald product of dienst. Zo wezen de statistieken van Google uit dat er in de maand juni veel gezocht wordt op het zoekwoord ‘winterbanden’. Continental speelde daar slim op in door in juni al een tweet uit te sturen met informatie over winterbanden. Dat lijkt vreemd, midden in de zomer, maar blijkbaar is men er dan al mee bezig. Wil Continental in de winter meer klanten binnenhalen voor winterbanden, zullen zij er blijkbaar al in juni aandacht aan moeten besteden.

Efficiënte planning voor de hulpdiensten
De tweede en laatste presentatie van Rob van der Mei ging over een efficiëntere planning voor hulpdiensten met behulp van Big Data analyse. Hulpdiensten reageren nu nog reactief, maar het beste is natuurlijk om proactief te reageren. Door Big Data te analyseren kunnen er bijvoorbeeld voorspellingen gedaan worden van calls in tijd en ruimte. Als men weet dat er op maandagochtend veel verkeersongelukken plaatsvinden in de regio Amsterdam, maar weinig in Almere, kan er bij voorbaat rekening gehouden worden door de inzet van personeel en aantal ambulances te verhogen. Of door ambulances uit Almere alvast zo te positioneren dat zij sneller in Amsterdam kunnen zijn.

Ambulances kunnen daarmee veel tijdwinst boeken. Als er in Almere een ernstig ongeluk heeft plaatsgevonden, zal de hulp van hulpdiensten uit Amsterdam en Lelystad worden ingeschakeld. Maar stel dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt in Lelystad, zijn daar niet genoeg ambulances meer. De vraag is dus: hoe kunnen ambulances zo strategisch mogelijk gepositioneerd worden, zodat er, tijdens een groot ongeluk, ook in andere gebieden genoeg capaciteit is? Dit proactief reageren kan gedaan worden met behulp van voorspellingen uit data analyse.

Speeddates
Na de presentaties was er gelegenheid voor speeddaten. De groep werd in tweeën gedeeld: de ene groep kon vragen stellen/discussieren met Oscar Wijsman, over Big Data in het algemeen en het BDVC. De andere groep had de gelegenheid om vragen te stellen/te discussieren met Rob van der Mei. Na 20 minuten werd er luid gerinkeld met een fietsbel, om aan te kondigen dat de groepen konden wisselen.

Tot de volgende keer
Toen de tweede ronde speeddates was afgelopen, bedankte Alwin Sixma iedereen voor de komst. Ook de catering en het geluid werden hartelijk bedankt. Dit was het startsein voor de netwerkborrel, die, zoals altijd, erg gezellig was. Om 18:00 was de middag tot zijn einde gekomen en konden we terugkijken op weer een geslaagd Big Data Café. Tot de volgende keer op 20 maart!