28 nov

Sfeerverslag Big Data Café 28 november

Dit Big Data Café was een leuke en leerzame bijeenkomst gericht op het MKB. Dit keer ging het over de visualisatie van (Big) Data. Het was een geslaagde middag met een grote opkomst, interessante sprekers, succesvolle speeddates en een gezellige borrel als afsluiting.

Om 15:00u gingen we van start met een kort welkomstwoord van Alwin Sixma. Daarna startten de presentaties. Het woord werd gegeven aan de eerste spreker van de middag: Suzanne Tak van TNO. Iedereen zat met aandacht te luisteren naar haar idee van datavisualisatie. Een van Tak’s tips was: ‘probeer te vertellen wat je wil laten zíén zonder de woorden ‘visualiseren’ en ‘zien’ te gebruiken.’

De volgende spreker was Marcel Henriques van Red Data. Waar wordt over getweet, wat is de emotie daarbij en hoe kunnen bedrijven daar hun voordeel mee doen? Henriques gaf een voorbeeld van tweeten tijdens een wedstrijd van Ajax. Er kwam een geanimeerde discussie op gang hoe de tweets daarover nu neutraal kunnen zijn. Ajax voetbalt goed óf slecht; wat is de tussenweg? Sommigen uit het publiek hadden daar een raak antwoord op waar smakelijk om gelachen werd.

Na Henriques was het de beurt aan Wouter Meys van GreenCon. Ook Meys had leuke voorbeelden over datavisualisatie van tweets. Bij Meys lag de focus meer op demografische gegevens (#waarishetdruk), in plaats van emotie. Zo was het op zijn ‘heatmap’ heel duidelijk te zien dat er op NS-stations veel meer wordt getweet dan in de rest van Amsterdam. Meys is een enthousiaste spreker die heel duidelijk uitlegde hoe je tweets demografisch kunt weergeven.

'Hoe kunnen organisaties voordeel halen uit de beschikbare data over werkprestaties?' Bob van Dulken van Reports nam in zijn presentatie callcenters als voorbeeld. Veel callcenters hebben meerdere personen in dienst die allen een bepaalde target moeten halen. Wat als de target maar steeds niet gehaald wordt? Uit beschikbare data kan blijken waar dat aan ligt. Bijvoorbeeld in welke fase van het telefoongesprek de (potentiële) klant afkapt. Dat kan zeer relevant zijn voor de verbetering van de bedrijfsprocessen, de service naar de klant toe en het halen van de targets. Erg interessant om te beseffen dat veel organisaties inderdaad veel voordeel kunnen halen uit beschikbare data maar nog niet goed weten hoe of wat.

Als laatste was het de beurt aan Irene Nooren van SURFsara. De presentatie van Nooren ging over wat SURFsara doet met data, welke uitdagingen Nederland nog heeft met betrekking tot dit onderwerp en hoe het watermanagement omgaat met data. Na de presentatie werd er meteen een mogelijkheid tot samenwerking besproken met iemand uit het publiek. Leuk om te zien dat deze bijeenkomst meteen al zijn vruchten afwerpt.

Na de presentatie van Nooren was het tijd voor een korte pauze alvorens de speeddates van start gingen. Tijdens de speeddates konden de gasten in kleine groepjes specifieke vragen stellen aan de sprekers en kijken of en hoe er samengewerkt kan worden. Er waren twee speeddaterondes van elk 15 minuten, waarna onder luid gerinkel van een fietsbel aankondigd werd dat de tijd voorbij was. De speeddates waren (gelukkig!) zo interessant dat iedereen er moeite mee had de gesprekken af te ronden.

Rond half zes waren de speeddates afgelopen. Alwin bedankte iedereen voor de komst en kondigde de start van de afsluitende borrel aan. Iedereen viel aan op de hapjes en drankjes die al zorgvuldig klaargezet waren door de catering. Tijdens de borrel werden speeddates afgerond, geanimeerde gesprekken gevoerd, visitekaartjes uitgedeeld en kon iedereen rustig napraten over deze zeer geslaagde middag.

Tot het volgende Big Data Café op 30 januari!