Toyota Material Handling

BIG DATA EN VORKHEFTRUCKS

Toyota Material Handling is marktleider in vorkheftrucks en magazijntrucks. Deze voertuigen zijn intelligent te maken door het toepassen van sensortechnologie. De voertuigen kunnen via sensoren in de trucks steeds intensiever op afstand gevolgd worden. Maar wat kan je allemaal met deze data? Is er een businesscase te maken om de service te verbeteren en de servicekosten te verlagen door de kennis van het gebruik van de trucks in te zetten? Het doel van de verkennende bijeenkomst is om te kijken of er mogelijkheden zijn om de bestaande business aan te vullen met datagestuurde service. 

De case heeft alles te maken met smart industry: hoe kan je met het gebruik, analyseren en visualiseren van data de efficiency verbeteren en het proces optimaliseren? En hoe kan je innoveren? Succesvolle innovaties vinden vooral plaats in de combinatie van sectoren/kennis: logistiek/ict bijvoorbeeld. Er moeten veel disciplines worden betrokken anders blijft de groep steken in de bekende oplossingen en krijg je niets nieuws. Door verschillende disciplines te betrekken ontstaat er ‘out of the box-denken’.

Vragen die je in de organisatie kan stellen zijn:

Interoperability. Welke sensoren zijn nodig en waarom? Waar kan je de data voor gebruiken? Waar ben je naar op zoek? Welke vraag heb je?
Kan je met data voorspellen wanneer de truck onderhoud nodig heeft?
Kan je de gebruiksintensiteit in relatie tot het aantal benodigde trucks meten?
Hoe heeft het rijgedrag invloed op de reductie van het brandstofgebruik?
Kan je in een warehouse het inventory managementsysteem koppelen aan de data van de trucks en wat levert dat op? Stockmanagement?
Gamification: maak het werk interessant voor de chauffeurs door er een game aan te koppelen